X-Force 3-1-5 2018-01-04T13:36:15+00:00

X-Force – Unik träningsmetod

Den nya världsunika och patenterade svenska uppfinningen X-Force är en träningsmaskin som ökar den negativa belastningen med 40 %. Detta gör att du som användare kan träna betydligt kortare tid och få större effekt med garanterat bättre resultat, endast 6 – 12 repetitioner per maskin var 7 – 14 dag.

Se hur det fungerar!

Varför negativ träning?

Negativ träning har många fördelar. Musklerna kan arbeta med betydligt högre belastning excentriskt än koncentriskt och en tyngre last innebär också effektivare träning med snabbare resultat. För att förbättra muskelstyrkan överbelastar du muskeln och om den excentriska lasten är större tröttar du ut muskeln snabbare. Excentrisk träning kräver mindre syre än koncentrisk vilket påfrestar hjärtat mindre men ökar blodtrycket.

Nu hinner du träna!

Historisk bakgrund

Från början av 20-talet började man använda vikter som ett medel för att öka styrka och kraft. Det första riktiga genombrottet inom styrketräning uppnåddes av Arthur Jones, som utformade och införde Nautilus träningsmaskiner.

I början av 1970-talet delades styrketräningen in i tre grundläggande komponenter, koncentriska, statisk och excentrisk (negativ). Alla dessa ansågs vara avgörande för den totala styrkans utveckling. Forskning mellan 1980-1990 visade mer bevis för att ökat excentrisk motstånd gav bättre träningsintensitet och effektivitet. Det visade även att excentrisk träning var mer fördelaktig vid rehabilitering av skador.

The Concept 3-1-5

Lyft vikten under 3 sek (koncentrisk), 1 sek (statisk), sänk vikten under 5 sek (excentrisk). Det är viktig att passen är högintensiva.

  • Träna 1 set per övning
  • Utför 6-12 repetitioner
  • 6-9 maskiner
  • Öka motståndet när du klarat 12 repetitioner
  • Utför varje repetition med kontrollerad rörelse 3-1-5
  • Träna var 7-14 dag

Ladda ned broschyren The Concept 3-1-5

Behöver vi muskler?

Behovet av effektiv styrketräning – behöver vi verkligen muskler?

Orsakerna till 80% av arbetsrelaterade skador:

  • Muskelförtvivning
  • Försvagade muskler som leder till överbelastning av lederna
  • Ledskador pga tunnare brosk
  • Överbelastning av fungerande muskler som leder till kronisk smärta

Styrketräning motverkar detta – det ger oss:

  • Bibehålla eller öka muskelmassan
  • Starkare ben och skelett
  • Tjockare och fastare brosk
  • Ökad ämnesomsättning
  • Förbättrad ämnesomsättning
  • Sänkt blodsocker
  • Sänkt blodfetter
  • Sänkt blodtryck
  • Förbättrad flexibilitet, styrka och uthållighet
  • Snabbare och effektivare läkning